LEAN:in yhteydessä vilisee paljon erilaisia termejä, lyhenteitä ja japaninkielisiä sanoja. LEAN ei ole vain nippu työkaluja tai termejä vaan systeeminen ja vaativa johtamismalli, joka oikein käytettynä johtaa tyytyväisempiin työntekijöihin ja asiakkaisiin sekä parempaa tulosta tekevään liiketoimintaan poistamalla hukkaa ja lyhentämällä läpimenoaikoja.
LEAN perusajatuksena on vähentää kaikkea turhaa ja tehdä oikeanlaatuisia asioita oikeaan aikaan oikeassa paikassa. Hukan poistamiseksi olemme halunneet säästää sinun aikaasi ja keräsimme yleisimmät LEAN-termit ja käsitteet alla olevaan listaan.
5S on käytännön työkalu, jolla huolehditaan työssä viihtymisen, työturvallisuuden, siisteyden ja järjestyksen kehittämisestä sekä ylläpitämisestä. 5S:n tarkoituksena on luoda kurinalainen, visuaalinen, siisti ja hyvin järjestelty työympäristö.
5S koostuu viidestä eri osa-alueesta, joilla pyritään poistamaan hukkaa ja vähentämään arvoa tuottamatonta toimintaa.
Viisi s-kirjainta tulevat japanin kielen sanoista (suluissa suomenkieliset termit)
A3 kertoo kokonaisen tarinan ja tarjoaa strukturoitun ja standardoidun jatkuvan kehittämisen työkalun ongelman ratkaisemiseen ja raportoimiseen. A3 perustuu PDCA (plan-do-check-act) -ajatteluun. A3:seen sisältyy visuaalisuus jossa ratkaistava ongelma pyritään esittämään yhdellä paperilla josta se on nähtävissä yhdellä silmäyksellä. Näin kaikki ymmärtävät sen samalla tavalla. Yhteen silmäykseen pyritään mahduttamaan otsikko, taustatietot, tavoitteet, nykytila, analyysit, suunnitelma, vastuuhenkilöt ja aikataulu.
Andon on signaali, ääni- tai valomerkki tai vastaava, jonka tuotannossa työskentelevä operaattori antaa kohdatessaan poikkeaman kuten työkalun tai koneen hajoamisen, virheellisen osan, osien puuttumisen, tahdista tippumisen, tai muun virheen joka pitää korjata. Andonin avulla voidaan myös pyytää apua muilta, jotta prosessi ei pysähtyisi.
Asiakkaan tarpeen täyttäminen on minkä tahansa organisaation perustehtävä. Lean-ajattelussa pyritään maksimoimaan arvo asiakkaan kannalta. Toimintaa optimoidaan jatkuvasti asiakkaan kannalta, ei siis sisäisten toimintojen kannalta.
Kaikki aktiviteetit, jotka eivät asiakkaan näkökulmasta lisää lopputuotteen arvoa esimerkiksi asiakaskokemuksen, muotoilun, toiminnallisuuden tai ominaisuuksien muodossa. Arvoa lisäämättömiä aktiviteetteja ovat;
Kaikki aktiviteetit jotka muokkaavat tuotetta ja/tai palvelua kohti sitä tavoitetta jonka asiakas on tilannut tai on asiakkaalle lisäarvoa tuottava.
Arvovirta muodostuu kaikista aktiviteeteista jotka tarvitaan tuotteen tai palvelun toimittamiseksi asiakkaalle. Arvovirtaan kuuluu sekä arvoa lisääviä ja arvoa lisäämättömiä (hukka) aktiviteetteja.
Arvovirtakuvaus on visuaalinen kuvaus miten materiaalit ja informaatio virtaa kohti asiakasta. Se sisältää laskelmat total cycle timesta ja arvoa lisäävästä ajasta. Arvovirtakuvaus tehdään yleensä kahtena versiona kuvaamaan sekä nykytilaa että tavoiteltua tilaa.
Prosessi jossa tehdään muutokset liittyen yhden tuotteen valmistamisesta toiseksi tuotteeksi. Asettamisessa on sekä sisäisiä että ulkoisia elementtejä.
Asetusaika on ajallinen kesto, joka kuvaa sitä aikaa, kun viimeinen hyvä tuote tulee valmiiksi tuotantoerästä ja ensimmäinen hyvä tuote seuraavasta tuotantoerästä valmistuu.
Autonomaatio on japaninkielisen termin Jidoka käännös. Sillä tarkoitetaan teknologisen älyn (automation with human intelligence) kytkemistä koneeseen joka pysähtyy mikäli ongelmia esiintyy ilman operaattorin tekemään inhimillistä päätöstä. Tämä mahdollistaa yhden operaattorin samanaikaisen monen koneen käyttämisen (ns. multiprocess handling).
Ennakoiva huolto pyrkii varmistamaan, että tuotantolaitteet ovat luotettavasti operaattoreiden käytettävissä, jotta koneiden rikkoontumiselta tai koneista aiheutuvista laatuvirheiltä vältytään.
Gemba on japania ja tarkoittaa todellista paikkaa. Gemballa tarkoitetaan työtapaa, jossa
mennään ja tarkastellaan ongelmaa käytännössä siellä missä ongelma esiintyy ja työtä tehdään.
Oletus että ongelma on nähtävä käytännössä ennen kuin se pystytään ratkaisemaan.
Gemban toteuttamiseen liittyy Gemba kävely, jossa tutustutaan tarkemmin ongelmaan.
Heijunka tarkoittaa tasoitettua tuotantoa. Tuotanto pyritään järjestelemään niin, että tuotteitteiden tai palveluiden eroavaisuuksista johtuvat vaihtelut tasoittuvat.
Heijunka liittyy työn määrän säätelyyn tuotantosuunnitelmassa määrän ja valikoiman osalta tiettynä ajanjaksona. Se on edellytys kyvylle tuottaa juuri oikeaan aikaan (JOT). Heijunkaa hyödynnetään välttämään liiallista eräajoa eri tuotetyyppeihin ja tuotantomääriin liittyen eli tavoitellaan tuotantotapaa, jossa prosessi pystyy vaihtamaan tuotetta tarpeen ja tilausten mukaan.
Hoshin liittyy tavoitteisiin ja keinoihin sekä priorisointiin pyrkimyksenä viedä organisaatio uudelle suoritustasolle.
Kaikki aktiviteetit, jotka eivät asiakkaan näkökulmasta lisää lopputuotteen arvoa esimerkiksi asiakaskokemuksen, muotoilun, toiminnallisuuden tai ominaisuuksien muodossa. Arvoa lisäämättömiä aktiviteetteja ovat;
Imuohjaus on tuotannon ohjauksen muoto, jossa tuotteita tai palveluita tuotetaan vain jos asiakkaat (sisäiset tai ulkoiset) niitä tilaavat.
Jatkuvan parantamisen käytänto, jonka pyrkimyksenä on tehdä asiat paremmin, nopeammin, tuottavammin tai halvemmalla. Jatkuvan parantamisen kohteina voivat olla esim. läpimenoaika, laatu, tuottavuus, henkilöstön tyytyväisyys ja asiakaskokemus.
Tavarat tai puolivalmisteet liikkuvat tuotantojärjestelmässä ilman että niitä kootaan yhteen tuotantoeriksi.
Jidokasta käytetään myös termiä autonomaatio. Jidoka yhdistää inhimillisen älyn koneeseen, joka pysähtyy kun ongelmia ilmenee. Jidoka viittaa kykyyn keskeyttää tuotanto ihmisvoimin tai koneellisesti, mikäli ilmenee koneen toimintahäiriö, laatuvirhe tai muu vastaava. Jidoka auttaa estämään päästämästä virheellisiä suoritteita eteenpäin arvovirrassa, tunnistamaan ja ratkaisemaan ongelmia ja rakentamaan laatua tuotantoprosessiin.
Jidokan 4 vaihetta ovat:
Juuri oikeaan tarpeeseen antaa asiakkaille sitä mitä he haluavat, silloin kun he sitä haluavat tietyn laatuisena hyödyntäen mahdollisimman vähän voimavaroja (koneet, työvoima, tila ja kesken olevat työt (WIP)).
Systemaattiseen ja ammattimaiseen ongelmanratkaisuun kuuluu pohjinmaisen syyn löytäminen eli juurisyyn analyysi, jonka avulla selvitetään tapahtuman välittömät syyt sekä tapahtuman syntyyn oleellisesti vaikuttaneet tekijät. Tapahtumien juurisyiden selvittäminen on tärkeää puutteiden korjaamiseksi ja tapahtumien toistumisen estämiseksi.
Kaizen muodostuu kahdesta japanin kielisestä termistä Kai – muutos ja Zen – hyvä.
Kaizenit ovat keino jatkuvan parantamisen toteuttamiseen arvoa tuottamattoman toiminnan eli hukan eliminoimiseksi. Kaizen liittyy jatkuvaan parantamiseen jossa hukkaa (Muda) eliminoidaan yksi kerrallaan mahdollisimman pienin kustannuksin. Kaizeneihin osallistuvat kaikki organisaation jäsenet, eivät pelkästään niihin erikoistuneet toiminnan kehittäjät.
Kanban on japanin kielinen sana, joka tarkoittaa signaalia. Kanban on visuaalinen työkalu, jonka avulla kuvataan jonkun tarkasteltavan asian todellista tilaa. Sitä käytetään imujärjestelmässä signaloimaan koska tuotannon tulisi alkaa. Kanban voi saada eri muotoja (kortit, taulut, valot, korit jne.) Tuotannossa Kanbanit varmistavat että tuotannossa on riittävästi raaka-ainetta tai muuta työstettävää.
Määrä joka pystytään tuottamaan esim. tietyllä laitteella, koneella tai ihmisen toimesta (käsin).
Kata on vakioitu käyttäytymis- tai toimintamalli, jonka avulla voidaan saavuttaa systemaattinen jatkuva kehittyminen ja jatkuva parantaminen koko organisaatiossa. Alla muutama esimerkki:
Kehittämis-KATAn vaiheet ovat seuraavat:
Valmennus-KATAa voidaan käyttää ryhmien kehitystyön ohjaamiseen. Se perustuu viiteen ohjaavaan kysymykseen:
Lean Enterprise kuvaa yritystä joka määrätietoisesti pyrkii eliminoimaan hukkaa kaikissa aktiviteeteissaan, ei pelkästään tuotannossa.
Lean ajattelu perustuu jatkuvaa parantamista toteuttavaan Lean filosofiaan. Lean ajattelussa korostuu arvon tuottaminen asiakkaalle, toimintaan liittyvän hukan poistaminen ja virtauksen parantaminen. Jatkuvaa parantamista korostava Lean ajattelu korostaa toiminnan ja prosessien kehittämistä askel kerrallaan.
Lean johtamisen perustana pidetään usein jatkuvaa parantamista korostavaa Lean filosofiaa. Käytännössä konkretisoidaan Leanin viiden perusperiaatteen kautta.
Lean johtaminen on Lean ajatteluun pohjautuva johtamistapa. Se korostaa toiminnan pitkäjänteistä ja systemaattista kehittämistä. Käytännössä Lean johtamisessa korostuu koko organisaation osallistaminen kehittämistoimintaan. Jos kehittäminen ja sen toimeenpano on pelkästään organisaation johdosta riippuvainen, päästään tällöin toiminnan kehittämisessä vain rajallisiin tuloksiin.
Lean tuotanto pyrkii määrätietoisesti poistamaan hukkaa kaikista tuotantoon liittyvistä aktiviteeteista. Lean pyrkii tuottamaan tavaroita oikeaan aikaan, käyttäen mahdollisimman vähän voimavaroja; paremmin, nopeammin ja halvemmalla kuin kilpailijat.
Läpimeno kuvaa miten työ etenee tuotannossa. Läpimenoaika (Lead time) Läpimenoaika kuvaa tarvittavaa aikaa tilauksen vastaanottamisesta tuotteen toimittamiseen asiakkaalle.
Massaräätälöinti on tuotantomenetelmä joka painottaa suhteellisen pienten määrien tuotantoa kerralla vastaten asiakkaan määrittelemään, ainakin jossain määrin räätälöityyn tarpeeseen.
Massatuotanto liittyy hyvin vakioitujen tuoteiden suuriin tuotantomääriin.
Muda on japaninkielinen sana ja tarkoittaa hukkaa (tuhlaus, hyödyttömyys, turhuus) eli kaikkea toimintaa mikä on ristiriidassa arvonlisäyksen kanssa.
Muda on aktiviteetti joka lisää kustannuksia lisäämättä tuotteeseen tai palveluun arvoa asiakkaan näkökulmasta.
Mura on japaninkielinen sana ja tarkoittaa epätasaisuutta ja epäsäännöllisyyttä ja se liittyy prosessin laadun, kustannusten ja läpimenon vaihteluun. Mura on juurisyy kaikkeen hukkaan eli arvoa tuottamattomaan työhön.
Muri on japaninkielinen sana ja tarkoittaa ylikuormitusta, ylivoimaa, liiallisuutta. mahdottomuutta tai järjettömyyttä.
LEANissa Muri liittyy siihen, että joku tehtävä on kohtuuton tai liian vaikea tehtäväksi.
OEE (Overall Equipment Effectiveness) on tuottavuutta mittaava tunnusluku, joka lasketaan käytettävyyden, nopeuden ja laadun tulona.
Käytäntö jossa määritellään ratkaisut tunnistettuihin ongelmiin ja siten mahdollistetaan korvaavat toimenpiteet prosessin, tuotteen tai palvelun osalta. Ongelmanratkaisu voi perustua joko loogiseen päättelyyn tai luoviin ongelmanratkaisun menetelmiin ja joissain yhteyksissä myös niiden yhdistelyyn.
PDCA mallin nimi tulee sen neljän vaiheen alkukirjaimista: Plan, Do, Check, Act. Kyseinen malli kuvaa jatkuvaa parantamista tukevan ja ylläpitävän kehittämisen kehän vaiheet. Tunnetaan myös nimellä Demingin laatuympyrä.
Pareton periaate on Pareto-jakaumien erityistapaus, jonka mukaan missä tahansa ilmiössä 80 % seurauksista johtuu 20 %:sta syistä. Tunnetaan myös 80/20 sääntönä.
Pareto -kaavio on graafinen esitystapa, joka ilmentää keskeiset tarkasteltavaan asiaan vaikuttavat syyt.
Japaninkielinen termi joka kuvaa virheiden estämistä. Poka Yokea hyödyntämällä yritetään estää virheellisten tuotosten tekeminen. Se liittyy edullisiin laadunvarmistustyökaluihin joita käytetään osana Jidoka järjestelmää.
Aika jonka tietyn tehtävävän toistaminen vie alusta alkuun eli kun uuden tehtävän suorittaminen alkaa ja tämän jälkeisen samanlaisen tehtävän suorittaminen samalla koneella tai samassa prosessissa.
Prosessin läpimenoaikaa ei tule sotkea läpimenoaikaan (Lead time) joka normaalisti sisältää odotusajan prosessia ennen, aikana ja jälkeen.
Prosessin hitain vaihe, joka hidastaa koko prosessin etenemistä.
Six Sigma on tilastotieteeseen perustuva laatujohtamisen työkalu, jonka popularisoi aikanaan Motorola ja sen luoma menetelmäkokonaisuus, joka pyrkii prosessien parantamiseen vaihtelun (varianssi) vähentämisen keinoin. Six Sigma ilmentää laatutasoa, jossa virheiden määrä on 4,3 virhettä miljoonasta. Mentelmä kohdistaa huomion satunnaissyihin ja -ongelmiin.
SMED on lyhennelmä sanoista Single Minute Exchange of Dies.
Menetelmä, jolla kehitetään toimintaa vaihtoaikojen pienentämiseksi.
Statistical Process Control eli tilastollinen prosessinohjaus on tilastotieteeseen ja mittaamiseen perustuva menetelmä, jonka avulla hallitaan prosesseja. SPC nähdään usein laadunvarmistuksen työkaluna, jota voi käyttää osana kokonaisvaltaista laatu- ja kehittämistoimintaa.
SPC käytöllä pyritään ymmärtämään esim. tuotantoprosessin normaalihajontaa ja vaihteluväliä sekä ennakoimaan prosessin muuttumista hallitsemattomaksi ennen kuin näin käy, jolloin se voidaan vielä estää.
Standardoitu työ liittyy työn organisointiin parhaiden käytäntöjen mukaisesti. Standardoituun työhön liittyy tahtiaika (Takt-time), työjärjestys ja tietty varasto tuotannossa tarvittavia raaka-aineita tai puolivalmisteita.
Menetelmä prosessin tahdistamiseksi vastaamaan tahtiaikaa.
Tahtiaika (Takt-time) on aika joka pitäisi kulua komponentin tuottamiseen yhteen lopputuotteeseen. Tahtiaika perustuu kuukausittaiseen tuotannon suunnitteluun. Päivittäin käytettävissä olevan ajan oletetaan olevan 100 % säännöllisestä työajasta. Tahtiaika pitää tuotannon aikataulussa.
Sen laskentakaava on (Käytettävissä oleva työaika / Tilattujen tuotteiden lukumäärä).
Tuotetun hyödyn suhde panoksiin.
Työntöohjaus on tuotannon ohjauksen muoto jossa tuotteita valmistetaan riippumatta siitä onko asiakastilausta jo olemassa. Valmistetut tuotteet menevät varastoon, josta ne aikanaan toimitetaan asiakkaille.
Yhden kappaleen virtaus on tuotantofilosofia, joka perustuu tuotteen siirtymiseen yhdeltä koneelta toiselle yksi kerrallaan ilman että väliin syntyy varastoa.
Toteutamme jatkuvan kehittämiseen ja Lean-ajatteluun liittyvää koulutusta, kehittämistyöpajoja ja Lean-toiminnan auditointeja.
Soita tai
lähetä viesti!
Business Excellence Finland Oy
Y-Tunnus: 2335417-8
Kotipaikka: Helsinki
Helsinki
Kumpulantie 3
00520 Helsinki
Tampere
Rautatienkatu 21
33100 Tampere
Business Excellence Finland Oy on
Wakaru Oy:n tytäryhtiö.
Business Excellence Finland Oy
Vaihde:
+358 207 413 330 (Wakaru konserni)
Puhelin:
+358 40 758 4585 (Kehittämistoimisto)
Sähköposti:
ammattilaiset(at)erinomainen.fi
Henkilöt:
etunimi.sukunimi@erinomainen.fi
Operaattori: Maventa
Välittäjä tunnus: 003723354178
Verkkolaskuosoite: 003721291126 Maventa
Business Excellence Finland Oy
23354178
PL 100
80020 Kollektor Scan
23354178(at)scan.netvisor.fi