skip to Main Content
Hukkajahti® on Business Excellence Finland Oy:n rekisteröity tavaramerkki ammattilaiset@erinomainen.fi
Voiko Ruokakauppaan Rakastua, Ja Mitä Tekemistä Sillä On Leanin Kanssa?

Voiko ruokakauppaan rakastua, ja mitä tekemistä sillä on Leanin kanssa?

Ruokakaupassa käynti. Pakkopullahomma jo useiden vuosien ajan. Prosessi, joka toistuu pahimmillaan useita kertoja viikossa. Olen kokeillut prosessia sujuvoittavia keinoja kuten verkkokauppaa, kauppakassipalvelua ja itseni ulkoistamista koko prosessista. Tuloksetta. Kunnes… kuulin huhun. Erinomaisesta ruokakaupasta.

Uteliaana suuntasin autoni naapuripaikkakunnalle. Kellotin aikaa – sillä aika oli yksi kriittinen suorituskyky mittari kaupassakäyntiprosessilleni. Parkkipaikka löytyi sutjakkaasti ja sopivalta etäisyydeltä. Tontin siisteys, selkeys ja silmää hivelevät kukka-asetelmat kiinnittivät huomioni. Viimeistään raikkaan oranssinpunainen ulkopenkki viritti aistini tulevaan.

Astuin sisään kauppaan ja eteeni avautui runsas ja hyvin hoidettu hedelmä- & vihannesosasto. Nopeasti löysin tarpeelliset tuotteet: tuoreina, hyväkuntoisina ja selkeästi ryhmiteltyinä. Visuaalisen ohjauksen ansiosta myös hedelmävaaka löytyi nopeasti. Tuumasin, että tässä kaupassa on taidettu kiinnittää yksityiskohtiin huomiota.

Kaiken kaikkiaan kulkuni kaupassa oli sujuvaa. Prosessini eteni loogisesti, tuotteiden sijoittelu oli tehty houkuttelevaksi, niin visuaalisesti kuin toiminnallisestikin. Aina ja ikuista ”mitä tänään syötäisiin” -ongelmaa ei ehtinyt muodostua – sillä kauppias oli ratkaissut sen puolestani. Teriyakilohi – kaikkine tykötarpeineen odotti minua vitriinissä. Sen kuin lastasin ostoskärryyn ne tuotteet, mitä kotoa ei löydy. Resepti mukaan lukien. Tunnistin ihastuvani.

Visuaalisena ihmisenä – asiakkaana – minua viehätti systemaattisesti asetellut hyllyt – täynnä tuotteita, kaikkialla vallitseva erinomainen järjestys, erilaiset tunnelmalliset asetelmat, tuotteiden sijoittelu loogisesti niin, että ostaminen oli tehty helpoksi. Suoriuduin ennätysajassa viikon ruokaostoksista – ja sain juuri ne tuotteet, joita halusin. Eikä hintakaan päätä huimannut. Tunnustan – rakastuin.

Miten tämä arkisista arkisin toiminto, ruokakaupassa käynti, liittyy Leaniin? Äkkiseltään ajateltuna ei mitenkään. Tai ehkä sittenkin… aika paljon. Ruokakaupassa käynti – ainakin omassa ruokakunnassani – on usein toistuva, toimimaton prosessi, jonka suorituskyky ei missään nimessä ole mairitteleva. Pahimmillaan prosessi sisältää lukuisan määrän haeskelua, hukka- ja heräteostoksia, edestakaista liikettä ja liikuttelua, unohtamista, uudelleen tekemistä, ärtymystä ja pettymystäkin. Liian usein käynti yhdessä super- tai hypermarketissa ei ole riittänyt, vaan puuttuvia tuotteita on joutunut hakemaan muista ruokakaupoista. Enkä nyt puhu mistään erikoistuotteista, vaan ihan tavallisista kissanruoka-annospusseista.

Oliko tuo erinomainen ruokakauppakokemus vain sattumaa? Tilastollinen poikkeama? Ei ollut eikä ole. Haastattelin kauppiaspariskuntaa ja sain selville, että he suhtautuvat tinkimättömästi laatuun. Heidän toimintansa lähtökohtana on asiakkaan erinomainen kokemus ja asioinnin sujuvuus. Tavaran tilaus on suunniteltu imuohjausperiaatteella ja tuotteiden kierto on nopeaa. Näin he pystyvät varmistamaan, että myytävät tuoretuotteet ovat laadukkaita. Siisteys, järjestys ja visuaalisuus mahdollistavat selkeän toimintaympäristön, jossa henkilöstön on helppo huomata poikkeamat ja korjata tilanne – vaikkapa täydentää hyllyt. Asiakkaan ostaminen on tehty niin vaivattomaksi, että on helppo ostaa enemmän kuin kauppaan astuessaan ajatteli. Ja vieläpä mielellään, ilman heräteostoshävikkiä tai -katumusta.

Missä tämä erinomaisuus sitten sijaitsee? Hyvinkäällä, K-Market Ukko-Pekka. Ei mikään tavallinen K-Market. Päihittää isommat kilpailijansa mennen tullen.

Lean-terveisin,
Jonanna

Ota yhteyttä!

Back To Top