skip to Main Content
Hukkajahti® on Business Excellence Finland Oy:n rekisteröity tavaramerkki ammattilaiset@erinomainen.fi
Terveydenhuollon Terveystarkastus

Terveydenhuollon terveystarkastus

Ylen artikkeli nosti 26.9 sosiaali- ja terveydenhuollon häiriökysynnän (puutteellisen palvelun tuoman lisätyön) esiin palvelutuotannon “uutena” ongelmana. Lisäksi artikkelissa puhuttiin palvelutuotannon kohdistamisesta asiakkaan yksilölliseen tarpeeseen. Vähän sama asia kuin menisin vaatekauppaan ja minulle suunniteltaisi ja ommeltaisi takki joka kerta yksilöllisten mittojeni mukaan.

Olisihan se hienoa kulkea aina uusi yksilöllinen Hilfiger päällä, mutta kuten tiedämme, mittatilaustyön hinta on varsin korkea. Terveydenhuoltoa ajatellen, haluaisitko mennä lääkärille, joka haluaa testata juuri tilanteessa keksimäänsä hoitomenetelmää sinun ongelmaasi?

Asiakkaan palvelupaketti yksilön tarpeisiin sopivaksi

Asiakaskokemusta ei missään tapauksessa voi vähätellä, vuorovaikutus ja kohtaaminen ovat asiakaspalvelun keskeisiä asioita, mutta sitä pidä sekoittaa palvelutuotannon järjestämistapaan. Sama 40 numeron takki voi olla jollekin suuri, toiselle pieni, takin kokoa voidaan muokata asiakkaalle sopivaksi. Näin myös sosiaali- ja terveydenhuollossa, hyödynnetään tietoa, jota on tutkittu ja jolla on jo parannettu terveysongelmia onnistuneesti. Tärkeää on koota asiakkaan palvelupaketti yksilön tarpeisiin sopivaksi.

Toinen artikkelissa mainittu ongelmatekijä oli häiriökysyntä. Vaihtelua ja laatua on tutkittu jo vuosikymmenien ajan ja kuulostaa siltä, että tiedon hyödyntäminen voisi olla tehokkaampaakin.

Ilman laatua ei ole tehokkuutta ja huono laatu luo sisäistä vaihtelua, häiriökysyntää ja sen vaikutukset laskevat tehokkuutta. Tehokkuus mittareineen on sekä kliinistä että toiminnallista laatua, joiden parantamiseen on olemassa lukuisia työkaluja ja tekniikoita.

Tiesitkö että palvelutuotannollekin voi tehdä terveystarkastuksen?

Johanna Kuisma, Business Excellence Finland

Kirjoittaja on osallistava muutoskatalyytti,
KM, Prosessikonsultti ja Lean Asiantuntija

Back To Top