skip to Main Content
Business Excellence Finland Oy ammattilaiset@erinomainen.fi

Miten rakennetaan motivaatio Hukkajahtiin ajoissa?

Hannu Järvelin pohtii: Miten rakennetaan motivaatio Hukkajahtiin ajoissa?

Miksi ei ennen kuin on aivan pakko?

Kaikkihan me olemme kuulleet normaalit myyntipuheet Leanin ja 6 Sigma eduista. Olen usein miettinyt, miksei toiminnaan laadukkuuteen, tehokkuuteen ja järkevyyteen kiinnitetä kovin paljon huomiota ennen kuin on aivan pakko. Tuolloin ollaan tietenkin jo aika syvällä ja säädylliselle tasolle pääseminen on sekä työlästä että kallista. Miksihän tähän törmää niin usein? Miksi kukaan ei kysy ajoissa: miksi ja kun vastaus on, että emme ehdi asiaa ajatella, miksei kukaan tee mitään?

Joskus menneisyydessä puhuttiin suomalaisesta laadusta josta ei taida olla paljonkaan jäljellä.

Yrityksissa ja organisaatioissa panostetaan usein kaikki, mitä liikenee, uusien tuotteiden ja palveluiden kehittämiseen ja asiakkuuksien hoitoon. Tässä ei sinänsä ole mitään väärää. Yritykset eivät kuitenkaan panosta paljonkaan siihen,

  • miten näitä asioita tehdään,
  • onko se tehokasta,
  • kehitymmekö ylipäätänsä ja
  • millä tavalla parhaiten parantaisimme toimintaamme.

Raportit ja rutiinit

Toiminnallisen tehokkuuden kehittämiselle on yrityksissä yleensä omistaja tai jopa tiimi, mutta he keskittyvät liian usein raportointiin ja rutiineihin eivätkä pysty tai osaa vaikuttaa yritysjohtoon ja toiminnan kehittämisen panostuksiin.

10 minuutin myyntipuhe

Yleensä ikkuna vaikuttamiselle ei ole usein auki. Mutta joskus se on ja silloin pitää olla vaikuttava tarina (eli myyntipuhe) kohdillaan ja hyvin harjoiteltuna.

  • Sellainen saa muuten kestää enintään 10 minuuttia,
  • siinä saa olla korkeintaan kolme kalvoa ja
  • sinulta pitää löytyä joku johtotason henkilö, joka vannoo sanomasi oikeaksi ja on valmis sitä puolustamaan kertomalla mitä kaikkea hän on saavuttanut.

Helppoa ja yksinkertaista, vai mitä?

Hannu Järvelin

Back To Top