skip to Main Content
Business Excellence Finland Oy ammattilaiset@erinomainen.fi

Onko laatujärjestelmäsi todellinen?

Mistä tiedät onko laatujärjestelmäsi todellinen?

Useimmilla meistä on kokemusta laatujärjestelmistä mutta harvempi on ajatellut kuinka todellinen laatujärjestelmämme on. Yleensä ajattelemme muotoseikkoja kuten vaatimusten täyttämistä, dokumenttien hallintaa, auditteja ja niin edelleen. Jos kaikki nämä ovat paikallaan ja sertifikaatti toimiston seinällä miksi meistä silti tuntuu että laatumme ei ole kunnossa. Miksi emme tiedä mistä ongelmat johtuvat ja miksi ne samat ongelmat esiintyvät aina uudelleen. Täytämme vaatimukset mutta emme silti ole ymmärtäneet mistä on kysymys.

Laatujärjestelmän ja siihen liittyvien prosessien ja toimintatapojen tulee olla osa yrityskulttuuria ja niihin pitää suhtautua jatkuvan parantamisen ajattelulla eikä välttämättömänä pahana jonka asiakkaat vaativat. Laatu on pro-aktiivinen investointi tulevaisuuteen joka on todistetusti erittäin halpa ja erittäin kannattava.  Oleellinen osa laatujärjestelmää lähtee ihmisistä ja siitä miten he ajattelevat ja toimivat eri tilanteissa ja tässä muutamia asioita joista tietää onko laatu yritykselle aidosti tärkeää vai vain välttämätön paha:

Onko yrityksen johto näkyvästi ja ilman kompromisseja laatua edistämässä?

  • Onko yrityksellä näkyvät jatkuvan parantamisen menetelmät ja näyttöä tuloksista?
  • Onko varmaa ettei yrityksessä ole hiljaista hyväksyntää laaduttomuudelle tietyissä tilanteissa?
  • Johtaako laaduttomuus aina toimenpiteisiin ja muutoksiin?
  • Onko kaikella henkilöstöllä kollegiaalinen paine tuottaa hyvää laatua?

Lista voisi olla pitempikin mutta ennen kuin aloitat liikesuhteita ja yhtenä tekijänä on uskomus markkinoidusta hyvästä laadusta kannattaa miettiä näitäkin asioita.

 

Hannu Järvelin

Back To Top