skip to Main Content
Business Excellence Finland Oy ammattilaiset@erinomainen.fi

Mihin prosessit kaatuvat ensimmäisenä?

Tehtyäni pitkäaikaisia havaintoja prosesseista ja niiden suorituskyvystä olen havainnut, että kaksi suurta ongelmaa tulee melkein aina hyvin nopeasti esiin varsinkin vähänkin mutkikkaampien prosessien tapauksessa.

  1. Prosessin input on usein jotain aivan muuta kuin mitä sen pitäisi olla tai mitä on määritelty, mutta siitä huolimatta sitä ei palauteta tai oteta kriittiseen tarkasteluun, vaan sen kanssa vain opitaan tulemaan toimeen. Tästä syntyy usein valtavaa tehottomuutta alavirran prosesseissa, joissa huonosta ja puutteellisesta herätteestä yritetään sitten valtaisalla selvittelytyöllä kaivaa esiin tarpeellisia tietoja.
  2. Toinen vallitseva ongelma on aivan yhtä helppo ja nopea havaita: Prosessista saatava data on usein vain sitä, mitä sieltä saadaan helposti ulos, eikä sitä mitä sieltä oikeasti pitäisi saada, jotta tietäisimme, mikä prosessin suorituskyky on ja paraneeko se vai ei. Tämä johtuu usein siitä, että prosessi on pultattu IT työkaluihin. Niiden muuttaminen tulee sekä työlääksi että kalliiksi, eikä sitä haluta tehdä koska kukaan jaksa laskea prosessin tehottomuuteen meneviä kustannuksia, vaikka ne ovatkin poikkeuksetta löydettävissä pienellä vaivalla ja maalaisjärjen käytöllä.

Onneksi tällaiset prosessit ovat yleensä kunnostettavissa käyttämällä Lean-tekniikoita. Minusta on hämmästyttävää, miten helposti vain alistumme tällaisiin surkeuksiin ja suostumme elämään niiden kanssa. Mistähän löydettäisiin oikea laatukulttuuri?

 

Hannu Järvelin

Back To Top