skip to Main Content
Business Excellence Finland Oy ammattilaiset@erinomainen.fi

Lisäarvo? Ja näennäistekeminen?

Otetaan ihan tällainen teoreettinen tilanne: laatuaiheinen seminaari, jossa paikalla 150 ”uskossa olevaa”.
Jo kolmas puhuja peräkkäin kertoo, miten lisäarvon tuottaminen asiakkaalle on tärkeää.

Jos pääsisimme noiden 150 eri organisaatioista olevien kuulijoiden työpaikoille havainnoimaan, miten ”lisäarvoa” siellä mitataan ja miten sen tuottamista on parannettu viimeisen vuoden aikana, mitäpä arvelisit meidän löytävän?
Miten me osaamme – ihan missä vaan yrityksessä – konkretisoida sekä sanoilla että mittareilla, mikä on arvoa lisäävää työtä ja mikä on näennäistekemistä?

Näennäistekeminen voi johtua esteistä arvoa tuottavalle työnteolle ja osittain se on sitä kuuluisaa kansanperinnettä.
Arvoa tuottavan ajan suhde prosessin kokonaiskestoon on asiantuntijaprosesseissa tyypillisesti suuruusluokkaa 0,01 %. Kuinka monen teidän/meidän työpaikoilla käytetään edes tuota yhtä yksinkertaista ja niin äärettömän valaisevaa mittaria?

 

Niin, niistä 150 organisaatiosta ehkä kahdessa tai kolmessa mitataan arvoa tuottavan ajan suhdetta kokonaisläpimenoaikaan….

Back To Top