skip to Main Content
Business Excellence Finland Oy ammattilaiset@erinomainen.fi

Esperin ja Attendon ISO 9001:2015 sertifikaatit

Hannu Järvelin:

Hyvät kollegat,

Mielenkiinnolla huomasin että sekä Attendolla että Esperi Carella on molemmilla ISO9001:2015 laatujärjestelmä sertifikaatti ja samalla huomasin että ihmisillä ei ole hajuakaan siitä mitä sellainen tarkoittaa ja mitä on oletettavasti oltava jotta sen voi saada. ISO 9001:2015 sertifiointi varmistaa ainoastaan sen, että aivan perusasiat ovat olemassa ja todennettavissa käytössä.

Laatusertifikaatin olemassaolosta ei missään tapauksessa voi olettaa hyvälaatuista toimintaa tai sitä, että hyvälaatuinen toiminta on mahdollista. Toiminnan laadun määrittelee asiakas ja asiakkaan näkemys toimittajan laadusta pitää olla tiedossa.

 

Näissä tapauksissa siis asiakkaalla eli kunnilla ei ole ollut hajuakaan todellisesta laadusta ja se johtunee ilmeisesti siitä, että kuntien vastaavat johtajat eivät ole ymmärtäneet mitä heidän tulee tehdä tässä asiassa.

Heidän tulee asettaa näille prosesseille laatukriteerit ja niille tavoitteet ja seurata, että tavoitteet täyttyvät ja jos eivät täyty niin asia pitää korjata.

Vain hyväuskoinen hölmö luottaa siihen että palvelun toimittaja pitää laadun korkeana ilman seurantaa koska yritysten tehtävänähän on tuottaa voittoa ja silloin otetaan kaikki ’’turhat’’ kustannukset toki pois ja samalla tässä haetaan rajoja sille mitä asiakas suostuu nielemään.

Toki hyvä palvelu voi maksaa enemmän kuin huono palvelu, mutta on aika sinisilmäistä odottaa hyvää palvelua, jollei sitä ole niin määritelty ja jollei siitä myös olla valmiita maksamaan markkinahintaa.

 

Hannu Järvelin, Master Black Belt

Back To Top