Image Wear Oy:lla oli tarve saada ISO9001 ja ISO14001 sertifikaatti kesään 2017 mennessä. Olemassa oleva vanha toimintajärjestelmä ei vastannut nykypäiväisiä vaatimuksia ja sen uudistamiseksi kaivattiin ulkopuolista asiantuntemusta.
Kehittämistoimisto Erinomaisen ammattilaisten avulla projektin alussa tehtiin nykytila-analyysi, jonka perusteella suunnitteltiin koko projekti aikatauluineen.
Liikkeelle lähdettiin johtoryhmän valmentavilla työpajoilla, joiden avulla kaikille tuli sama ymmärrys mitä sertifiointi vaatii ja minkälainen on hyvä toimintajärjestelmä. Työpajojen aikana laadittiin johtoa ja johtamista koskevat linjaukset ja pelisäännöt sekä päätettiin uuden toimintajärjestelmän rakenne Share point -dokumentinhallintajärjestelmään.
Työ jatkui prosessinomistajien ja heidän valitsemiensa työryhmien kanssa prosesseittain – johtoryhmä katselmoi matkan varrella tuotoksia. Kun kaikki haluttu informaatio oli Share point järjestelmässä, Erinomaisen ammattilaiset katselmoivat materiaalin ja antoivat vielä viimehetken parannusehdotukset.
Kehittämistoimisto Erinomaisen ammattilainen koulutti myös valitut sisäiset auditoijat ja osallistui heidän kanssaan ensimmäisen auditoinnin suorittamiseen.
"Saimme kehittämistoimisto Erinomaiselta kaiken tarvittavan asiantuntemuksen, tehokkaiden työpajojen fasilitoinnin, valmiita malleja ja hyviä käytännön esimerkkejä. Projekti toteutettiin suunnitellussa aikataulussa. Lopputuloksena saimme toivotun nykyaikaisen, sertifioidun toimintajärjestelmän, jota voimme hyödyntää arjessa."
Vastuullisuusjohtaja Kati Tukiainen, Image Wear Oy
Lisätietoja erinomaisista tuloksista antaa
Elina Mäkinen puh. 050 569 3197
Lähtötilanteessa tiimin työntekijät olivat uupuneita ja parhaansa yrittäminen ei tuntunut riittävän. Työntekijöillä ei ollut tietoa työn suoriutumisen onnistumisesta ja tilanteen kommunikointi ymmärrettävästi johdolle oli hankalaa. Suoritteiden läpimenoajat olivat vähintään seitsemän (7) päivää ja usein jopa enemmän. Tämän lisäksi keskeneräistä laskutettavaa työtä oli paljon varastossa eli odottamassa laskuttamista.
Yhdessä kehittämistoimisto Erinomaisen ammattilaisten kanssa tartuttiin toimeen. Ensin kuvattiin arvoketjut ja määritettiin työkuormat suunnitteluprosessin eri vaiheissa. Työtehtävä priorisointiin ja aloitettiin päivittäinen johtaminen.
Muutamassa viikossa saatiin tasattua työkuormat ja lyhennettyä läpimenoajat yhteen päivään aikaisemmasta seitsemästä päivästä. Kassavirtaa saatiin luotua lisää 80000 eur ja samalla luotiin mittaristo, jonka avulla onnistumista voitiin seurata ja kommunikoida työntekijöille ja johdolle.
Lisätietoja erinomaisista tuloksista antaa
Tomi Järvinen puh. 050 569 3197
Vuoden 2018 alussa Juvenes-Yhtiölle tuli aika päivittää johtamis- ja ympäristöjärjestelmänsä (ISO 9001:2015 ja ISO 14001:2015) siirtymäarvioinnin yhteydessä uuden standardin mukaisiksi. Yrityksessä päätettiin, että päivityksen yhteydessä yrityksen toimintaa johtamisesta arkipäivän prosesseihin tarkastellaan uudella tavalla, yksinkertaistaen ja vahvan kasvun tuomien vaatimusten kautta. Juveneksen johtoryhmä halusi Kehittämistoimisto Erinomaiselta apua asioiden yksinkertaistamiseen sekä tuomaan asiantuntemusta päivitetyn standardin uudistettuihin vaateisiin.
Projekti aloitettiin kehittämistoimisto Erinomaisen ammattilaisten briiffillä standardien muutoksista ja niiden huomioimisesta toimintajärjestelmiin. Yhteistyö Erinomaisen ammattilaisten kanssa pohjautui sekä johtoryhmän omaan työskentelyyn että Erinomaisen ammattilaisten pitämiin workshoppeihin, joissa läpikäytiin johtoryhmän tekemiä tuotoksia. Pääpaino tekemisessä oli Juveneksen pää- ja ydinprosessien uudelleen kuvantamisessa.
Prosessien määrää vähennettiin ja niiden rakenteita selkeytettiin. Tässä kehittämistoimisto Erinomaisen ammattilaisista oli korvaamaton apu. Ulkopuolisen silmin karsintaa ja selkeyttämistä oli helppo ohjata. Erinomaisen ammattilaisten tapa ohjata työtä oli valmentava ja ehdottava, ei valmiita vastauksia antava, jolloin lopputulos oli yrityksen näköinen.
"Loimme toimintajärjestelmän, josta välittyy Juveneksen henki ja tahtotila siihen, miten meillä toimitaan. Se on uusi yrityskulttuurimme, joka kertoo yrityksemme strategiasta ja ohjaa sen toteuttamiseen. Kehittämistoimisto Erinomaisen ammattilaisten avulla saimme luotua uudenmuotoisen, selkeän ja yrityksennäköisen toimintajärjestelmän, joka auttaa koko yritykselle tavan toimia yhdenmukaisesti tulevaisuudessa.
Toimitusjohtaja Päivi Lindén, Juvenes Oy
Lisätietoja erinomaisista tuloksista antaa
Elina Mäkinen puh. 050 569 3197
Lähtötilanteessa keskeneräisiä asiakastilauksia oli yli 300 ja määrä kasvoi koko ajan. Asiakastyytyväisyys oli ymmärrettävästi huonolla tasolla, työntekijöillä uupumusta ja hallinnan tunne tekemisestä puuttui. Ymmärrettiin, että oltiin kriisissä.
Apuun pyydettiin kehittämistoimisto Erinomaisen ammattilaisia joiden avulla pidettiin kahden ja puolen päivän mittainen Kaizen Event, jossa kuvattiin nykytila, tuleva tahtotila ja tarvittavat toimenpiteet. Näiden avulla aloitettiin prosessin päivittäinen visuaalinen johtaminen sekä backlogin purkaminen.
Kaksi kuukautta kehittämistoimenpiteiden aloittamisesta keskeneräisten asiakastilausten määrä oli saatu pudotettua viiteen, asiakastyyväisyys oli palautetty hyvälle tasolle ja työntekijöillä oli matalampi stressi sillä kaikilla oli parempi hallinnan tunne omasta työstään. Aikaa saatiin vapautettua myös muille töille ja kriisi oli selätetty.
Lisätietoja erinomaisista tuloksista antaa
Tomi Järvinen puh. 050 569 3197
Eräs asiakkaistamme oli myyty ulkomaiselle korkean teknologian yritykselle, joka halusi panostaa kasvuun ja erityisesti tuotekehityksen resursseihin. Heillä oli jo kovan luokan ammattilaisia tuotekehityksen saralla, mutta heillä puuttui tärkeitä osa-alueita, kuten prosessit, toimintajärjestelmä, tuotanto ja laatuosaaminen.
Erinomaisen vuokrajohtaja astui kuvaan ja toi mukanaan laajan kokemuksen ja osaamisen, jota tarvittiin organisaation kasvun tukemiseen. Hän loi yritykselle tärkeimmät tuoteprosessit ja auttoi rakentamaan tarvittavat johtamisrakenteet ja mittarit. Tämän lisäksi hän käynnisti kattavan mentorointiohjelman, jolla kehitettiin tuotekehityksen ei-teknistä osaamista ja kokemusta.
Kun yritys kasvoi edelleen, oli selvää, että he tarvitsivat vakituista laatu- ja tuotanto-osaamista. Erinomaisen vuokrajohtaja oli aktiivisessa roolissa uusien johtajien (Laatuijohtaja ja Tuotantojohtaja) rekrytoinneissa ja kun rekrytoinnit saatiin päätökseen, siirtyivät tehtävät yrityksen palkkaamille uusille johtajille. Erinomaisen vuokrajohtaja suoritti perehdytysjakson ja siirtyi sitten sivuun yrityksestä, kuten vuokrajohtajan kanssa normaalistikin toimitaan.
Lisätietoja erinomaisista tuloksista antaa
Hannu Järvelin puh. 040 758 4585
Ajomestarit Oy on 50 vuotta vanha kuljetus- ja varastointipalveluja tuottava yritys, joka on kasvanut perinteisestä Pirkanmaalaisen teollisuuden kuljetuksen alihankkijasta logistiikan kokonaispalveluja tarjoavaksi yritykseksi.
Toiminnan laajentuessa haasteet henkilöstöhallinnossa, talouden suunnittelussa, kalustosuunnittelussa, uusien asiakkaiden löytämisessä, tiedon hallinnassa, ympäristöasioissa johti lopulta siihen että päätettiin uusia kaikki toimintatavat.
Ajomestarit 2020 projektin aluksi päätettiin rakentaa toimintajärjestelmä. Kumppaniksi valikoitui kehittämistoimisto Erinomainen. Erinomaisen ammattilaiset jakoivat projektin osiksi ja osille määriteltiin vastuuhenkilöt ja aikataulut. Näin toimintajärjestelmän rakentamisen kokonaishallinta ja –aikataulu pysyi hanskassa. Työ alkoi strategian luomisella ja jatkui sitten ydinprosessien määrittämisellä ja prosessien kuvauksella.
"Projektin eri vaiheissa Erinomaisen ammattilainen kävi meitä kouluttamassa ja koulutuksen jälkeen työskentelimme itsenäisesti osa-alueen parissa. Hän ohjaili meitä sopivasti oikeaan suuntaan kertomalla eri vaihtoehdoista, standardien vaatimuksista ym. mutta piti tiukasti huolen siitä ettei toimintajärjestelmästämme tullut ”konsultin tekemän makuista” järjestelmää vaan juuri meille, käytännön toimintaan sopiva järjestelmä. Erinomaisen ammattilainen osallistui myös sertifiointiyrityksen kilpailuttamiseen. Toimintajärjestelmän rakentaminen huipentui ISO9001 ja ISO14001 järjestelmien sertifiointiin. Toimintajärjestelmän käyttöönotto toi ryhtiä johtamiseen, talouden ennakointiin, työturvallisuuteen ym. Järjestelmän kehittäminen jatkuu kokoajan ja kehittämistoimisto Erinomaisen ammattilaiset ovat siinä kehitystyössä edelleenkin mukana mm. standardimuutosten osalta.
Varatoimitusjohtaja Mika Hakala, Ajomestarit Oy
Lisätietoja erinomaisista tuloksista antaa
Elina Mäkinen puh. 050 569 3197
Lähtötilanteessa asiakastilausten keskimääräinen (mediaani) läpimenoaika oli neljä (4) työpäivää. Työssä vallitsi "asiantuntija autonomia" eli kaikki työntekijät toimivat kukin omalla tavallaan.
Yhdessä kehittämistoimisto Erinomaisen ammattilaisten kanssa kehittämistyö aloitettiin tekemällä arvoketjuanalyysi, joka antoi kaikille yhteisen näkemyksen toiminnasta ja tahtotilasta. Seuraavaksi siirryttiin päivittäisessä johtamisessa visuaaliseen johtamiseen jossa esimies otti mainiosti roolia toiminnan johtamisesta.
Kaksi viikkoa kehittämistoimenpiteiden jälkeen 95% asiakastilauksista saatiin käsiteltyä saman työpäivän aikana ja tiimi pystyi itse näkemään toiminnan kokonaisuuden ja ohjaamaan toimintaa esimiehen avustamana.
Lisätietoja erinomaisista tuloksista antaa
Tomi Järvinen puh. 050 569 3197
Lähtötilanteessa hakemusten käsittelyaika oli vuosikaudet ollut 65-85 päivää. Tavoite oli 60 päivää, eikä siihen oltu päästy pitkään aikaan.
Toimintaa ryhdyttiin parantamaan kehittämistoimisto Erinomaisen ammattilaisten ohjauksessa. Toukokuussa pidetyn parannusviikon aikana löydettiin prosessin hukat ja tunnistettiin korjaavat toimenpiteet. Parannustoimenpiteet suunniteltiin ja jalkautettiin jolloin käsittelyaika alkoi laskemaan välittömästi.
Seitsemän kuukautta myöhemmin eli seuraavan vuoden Tammikuussa hakemusten käsittelyaika oli enään 30 päivää. Työtyyyväisyys oli noussut huomattavasti ja hukkatyötä, kuten turhiin asiakaskyselyhin vastaamista, oltiin saatu poistettua merkittävä määrä.
Lisätietoja erinomaisista tuloksista antaa
Tomi Järvinen puh. 050 569 3197
Business Excellence Finland Oy
Y-Tunnus: 2335417-8
Kotipaikka: Helsinki
Helsinki
Kumpulantie 3
00520 Helsinki
Tampere
Rautatienkatu 21
33100 Tampere
Business Excellence Finland Oy on
Wakaru Oy:n tytäryhtiö.
Business Excellence Finland Oy
Vaihde:
+358 207 413 330 (Wakaru konserni)
Puhelin:
+358 40 758 4585 (Kehittämistoimisto)
Sähköposti:
ammattilaiset(at)erinomainen.fi
Henkilöt:
etunimi.sukunimi@erinomainen.fi
Operaattori: Maventa
Välittäjä tunnus: 003723354178
Verkkolaskuosoite: 003721291126 Maventa
Business Excellence Finland Oy
23354178
PL 100
80020 Kollektor Scan
23354178(at)scan.netvisor.fi