skip to Main Content
Business Excellence Finland Oy ammattilaiset@erinomainen.fi

W. Edwards Demingin ajattelu ja johtamisfilosofia, Osa 1

Osa 1: Demingin itsensä kertomaa, tässä blogissa

Osa 2: Neljätoista periaatetta, julkaistaan myöhemmin

Osa 3: System of Profound Knowledge, esteet ja tappavat taudit, julkaistaan myöhemmin

 

Tohtori W. Edwards Demingin ajattelua (System of Profound Knowledge) voidaan pitää enemmän yleisenä johtamisfilosofiana kuin isminä tai varsinkaan quick-fixinä. Deming painottaa koko ensiksi systeemin toiminnan ja vaikutusten ymmärtämistä, toiseksi tosiasiapohjaista päätöksentekoa ja ymmärrystä siitä mikä on (jollakin tarkkuudella) faktaa ja mikä mielipiteitä tai väärintulkintoja, kolmanneksi vaihtelun ja sen vaikutusten ymmärtämistä – erityisesti mikä on jäljitettävä häiriö (signaali) ja mikä satunnaista systeemin vaihtelua (kohinaa) – sekä neljänneksi muutosta länsimaiseen johtamisajatteluun ja koko organisaation psykologiaan ja motivaatiotekijöihin.

 

Mutta annetaan mestarin itsensä kertoa. Alla olevat kursivoidut ajatukset ovat Demingin, suurelta osin muistiinpanoja Four Days with Dr. Deming seminaareista.

 

Muutama perusasia: teen työtä kanssanne jos olette tosissanne, ja joko asioille tehdään jotakin tai sitten jatketaan tyytyväisinä kuten ennenkin.

I will continue to work with you if you are willing to share what you have learned.

– We can do something about our problems or continue the way we are.

– Stamping out fires is a lot of fun, but it is only putting things back the way they were.

– The problem is that most courses teach what is wrong.

 

Tiedon (knowledge) merkitys kaiken perustana. Kaikki muu on mielipiteitä tai väärintulkintoja.

You cannot achieve an aim unless you have a method.

If you do not know how to ask the right question, you discover nothing.

You should not ask questions without knowledge.

– Information is not knowledge. Let´s not confuse the two.

– Knowledge is the key.

 

Oikea tieto (knowledge) perustuu johonkin taustateoriaan, Muuten kyseessä on kuviteltu ”tieto”.

– There is no knowledge without theory.

– You test to predict.

– Management is prediction.

– We should be guided by theory, not by numbers.

– Without theory we can only copy.

– Experience teaches nothing without theory.

– We want best efforts guided by theory.

 

Länsimaisen tulosjohtamisen kritiikki, taustapeilijohtamista(-ko)!

Retroactive management emphasizes the bottom line.

– Management of outcomes may not be any more than a skill. It does not require knowledge.

– Managing by results only makes things worse.

– Rational behavior requires theory. Reactive behavior requires only reflex activities.

– Management by results is confusing special causes with common causes.

 

Tähtää koko systeemin optimiin ja jatkuvasti vähennä vaihtelua.

Work to the optimum. When you depart a little, there is a little loss. Depart further, suffer more loss.

– Precise optimization is not necessary. It would be too costly.

– Shrink, shrink variation – to reduce the loss.

– Understanding variation is the key to success in quality and business.

 

Demingin näkemys länsimaisesta systeemiajattelusta ja tuloksenteosta. Samantien romukoppaan menee ajatusvirhe Proven Track Record ja nk. pitkä kokemus.

Deming´s First Theorem: nobody gives a hoot about profits.

Deming´s Second Theorem: we are being ruined by best efforts.

– Any manager can do well in an expanding market.

– Management does not know what a system is.

A system must be managed. It will not manage itself.

– Management´s job is to optimize the whole system.

– Plants don´t close from poor workmanship, but from poor management.

 

Huomaa miten Deming tekee selvän pesäeron käsitteiden leader ja manager välille.

A leader´s job is to help his people.

– A leader must have knowledge. A leader must be able to teach.

– The emphasis should be on why we do a job.

– You don´t select leaders; you select managers.

 

Ihmisten arviointi, ylpeys omasta työstä ja kovin perinteinen nyrkillä ja pelolla johtaminen.

Judging people does not help them.

– Why can´t people work with pride?

– If someone can make a contribution to the company, he feels important.

– Whenever there is fear you will get wrong figures.

 

Laatuajattelu (= tuloksen tekeminen) lähtee ylimmästä johdosta. Tarvitaan (edelleen!) länsimaisen johtamisen transformaatiota ja ajattelun muutosta, mm. toimittajien kilpailuttamisesta yhteistyöhön. Samalla roskiin menee ajatusvirhe Spendistä palkitseminen.

Quality starts in the boardroom.

– Improve quality, you automatically improve productivity.

– The transformation can only be accomplished by man. A company cannot buy its way to quality.

– It does not happen all at once. There is no instant pudding.

– Let ask our suppliers to come and help us to solve our problems.

– When we cooperate, everybody wins.

 

Demingin tuhon siemenet.

Lue ensimmäinen virke erityisen tarkkaan. Ei kai meillä palkita osaoptimoinnista? Tai korvata laatutavoitteita määrätavoitteilla? Tai kirjoiteta hienoja liiketoimintasuunnitelmia ilman systeemimme toiminnan syvällistä ymmärtämistä? Kirjoittajalla on teoria Nokia NMP:n lopun alusta mutta joku arvoisista lukijoista voisi tarjota hieman tietoa teorian tueksi.

Forces of Destruction: grades in school, merit system, incentive pay, business plans, quotas.

– The performance of any individual is to be judged in terms of his contribution to the aim of the system, not on his individual performance.

– The process is not just the sum of its parts.

– Sub-optimization is when everyone is for himself. Optimization is when everyone is working to help the company.

– For quality: stamp out fires, automate, computerize, MBO, install merit pay, rank people, best efforts, zero defects. WRONG!!! Missing ingredient: profound knowledge.

 

Systeemimme toiminnan syvällinen ymmärtäminen.

– An integral part of the system of profound knowledge is the operation of the system.

– Confusing special and common causes are the greatest two mistakes.

– If a worker reaches a stable state, do not tell him about a mistake unless it has a special cause.

– It is a mistake to assume that if everybody does his job, it will be all right. The whole system may be in trouble.

– They are just doing their best. How do they know?

– If people did not make mistakes, there would be no mistakes.

– You should not tamper with the process.

 

 

Pekka O. Einistö, liikkeenjohdon konsultti (LJK), partner, Business Excellence Finland Oy

 

Lähteet mm. Ron McCoy: The Best of Deming, Henry R. Neave: The Deming Dimension, The Project Managers Handbook (Process Management International). Kiitokset: Lasse Marjanen.

 

 

Back To Top