skip to Main Content
Business Excellence Finland Oy ammattilaiset@erinomainen.fi
Alihankintamessujen Antia: Paljon Mainoslauseita, Vähän Faktaa

Alihankintamessujen antia: paljon mainoslauseita, vähän faktaa

Oli taas se aika vuodesta kun alihankintamessut järjestettiin Tampereella. Paikalla oli jälleen paljon ständejä ja näytteilleasettajia luomassa kontakteja potentiaalisiin asiakkaisiin. Itse otin tänä vuonna erityisen katsantokannan ja lähestymistavan messuihin sekä näytteilleasettajiin. Tarkoituksenani oli havainnoida ständejä sillä silmällä, että mitä näytteilleasettajat lupaavat, myyvät, osaavat tehdä jne. Eli mainoslauseita, joilla he markkinoivat itseään ja lupaavat olla rahanarvoisia yhteistyökumppaneita, alihankkijoita, toimittajia…

Ja lupasivathan ne. Melkein kaikki kertoivat mainoksissaan tarjoavansa laatua, tehokkuutta, luotettavuutta, tuottavuutta, joustavuutta ja muita kliseitä kuten asiakaskeskeisyyttä ja räätälöityjä palveluita. Tarkoituksenani ei ollut kiusata ja viisastella vaan vilpittömästi selvittää mitä he noilla mainoslauseilla tarkoittavat. Tiedustelin siis useilta näytteilleasettajilta mainoslauseiden takana olevaa faktaa ts. kysyin toimitusvarmuudesta, toimitusajoista, laatuasioista, hukkakustannuksista, kehittämistoimenpiteistä jne. eli ihan perusasioita, joita jokainen potentiaalinen asiakas arvostaa ja joiden perusteella ne tekevät päätöksiä alihankintakumppaneiden valinnasta.

Kuuntelin korvat höröllä ja analysoin mielessäni esittelijöiden puheita. Seuraavassa lyhyesti koostettuna yleisimpiä vastauksia:
”en osaa sanoa”, selvästi yleisin vastaus
”ei me mitata toimitusvarmuutta”, tähän oli mitä uskomattomampia selityksiä miksi ei kannata mitata
”meillä on ISO9001 eli laatu on kunnossa”, tällä yritettiin laittaa luu kurkkuun typerältä kyselijältä
”toimitusaika… tuota se riippuu paljonko koneilla on kuormaa”, no, paljonko sitä kuormaa sitten on, ai ei mitata…
”meidän tuotteen mittatarkkuus…”, pelkkä tuotelaatu on ehkä vähän suppea laatukäsitys
”…. ”, täysi hiljaisuus, kun ei tiedetty tai ymmärretty kysymystä
”me ollaan panostettu asiakaslähtöisyyteen….ja laatu on tärkeä asia ja….bla bla”, missä on se konkretia?

Seuraavassa tekemiäni havaintoja näistä käymistäni keskusteluista:

1) Toiminnan kyvykkyyttä ei mitata, joko sitä ei osata tai sitä ei ymmärretä mitata. Kannattaa muistaa vanha hyvä sanonta: ”Mitä et mittaa, sitä ei ole”. Miten ihmeessä alihankkijat voivat luvata asioita, joita heillä ei ole tai mitä he eivät voi todentaa? Jos tätä ei mitata, niin sitä on vaikea johtaa saati parantaa. Kun kaikki lupaavat samoja asioita ilman näkyviä todisteita niin herää kysymys miten he aikovat erottua massasta, pelkällä hinnalla vai?! Vai kirjoittamalla kotisivuille samat latteudet kuin kaikki muutkin ja jättää mainoslauseet toteuttamatta? Ei kuulosta hyvältä taktiikalta, joku saattaa vaikka kysyä todisteita ja jossain vaiheessa toiminnan todellinen karva paljastuu, viimeistään siinä vaiheessa kun pitäisi alkaa toimittamaan lupaustenmukaisesti…mitäs ne olikaan, laatua, toimitusvarmuutta, joustavuutta jne.

2) Laatu tarkoittaa ihmisten mielissä jotain ihan muuta kuin tilaus-toimitusketjun kokonaisvaltaista kyvykkyyttä, pääosin se mielletään tuotteen laaduksi, laatukäsikirjaksi / ISO-sertifikaatiksi tai (täyte)sanaksi muiden joukossa. Olisi äärimmäisen hyvä ymmärtää, että laatu on ”sanahelinää” kunnes sen pystyy asiakkaalle konkreettisesti todistamaan. Hyvä laatu ei myöskään synny puhumalla tai kirjoja kirjoittamalla se syntyy vain tekemällä ja laadukkuus koskee yrityksen kaikkea toimintaa, ihan kaikkea. Huomionarvoista on, että hyvä laatu ei maksa mitään, sillä se tuottaa paljon enemmän kuin sen laadun tekeminen maksaa.

3) Syyt ja seuraukset eivät ole yrityksissä aina ihan hanskassa ts. ei ymmärretä kyvykkyyden ja kilpailuedun yhteyttä. Eli tarjoamalla asiakkaalle jotain parempaa kuin muilla on tarjottavana (ts. kilpailuetu, joka todentamalla saadaan lisää myyntiä) ja tekemällä tämä pienillä hukkakustannuksilla saadaan aikaan parempi kate ja toimintaan kannattavuutta. Läpimenoajan lyhentyminen tarkoittaa lisäkapasiteettia eli samassa ajassa pystytään tuottamaan enemmän. Samalla se tarkoittaa myös joustavuutta eli pystytään tekemään ja toimittamaan asiakkaalle nopeammin, tätä monet asiakkaat arvostavat ja ovat siitä myös valmiita maksamaan. Toiminnan kyvykkyys ja kustannukset kulkevat käsi kädessä ja siitä seuraavassa havainnossa lisää…

4) Yritysten hukkakustannuksista ja potentiaalista ei ole tietoa, mutta samalla kuitenkin viivan alle jäävää lukua tuijotetaan herkeämättä. Muistutuksena vielä: se luku ei ilmesty sinne itsestään vaan johtuu tulo- ja menopuolesta, kuten edellä olen jo maininnut, molempiin voidaan vaikuttaa dramaattisesti yrityksen kyvykkyyttä parantamalla.

Ajattele asiaa näin: olet tuotannollista toimintaa harjoittavan yrityksen toimitusjohtaja ja etsit alihankkijaa, joka voisi mahdollistaa busineksesi eli täyttää asiakastarve kustannustehokkaasti. Tapaat alihankkijan joka kertoo sinulle korulauseita kuten ”panostamme laatuun”, ”olemme joustavia”, ”asiakaslähtöinen toimintamme”…kun olet kuunnellut tusinan verran alihankkijoiden samanlaisia kertomuksia ilman todisteita, niin eteesi tulee yritys, joka kertoo: ”Toimitusvarmuutemme on viimeisimmän vuoden aikana ollut alimmillaan 97,3%. Olemme lyhentäneet tilaus-toimitusajan 6 viikosta 3 viikkoon ja tavoitteenamme on 12 päivän toimitusaika tämän vuoteen loppuun mennessä, tämä siis kaikille tuotteille. Samalla olemme lyhentäneet tuotantoon sitoutunutta pääomaa 78000€ ja viimeisin saavutus on saannon nostaminen 93%:in. Tämän lisäksi työntekijämme ovat vuoden 2014 aikana tehneet yhteensä 273 parannusta, joiden yhteenlaskettu hyöty on ollut 47000€. Kaiken tämän olemme tehneet panostamalla Lean Six Sigmaan ja Jatkuvan Parantamiseen. Toivottavasti pääsette vierailemaan meillä, sillä työntekijämme ovat ylpeitä näistä saavutuksistamme ja voivat näyttää teille käytännössä mitä ne tarkoittavat”.

Eikös olekin konkreettisempaa kuin kuluneet mainoslauseet? Kuulostaako uskomattomalta tai utopialta tai liian hyvältä ollakseen totta? Ei ole, sillä tällaisia yrityksiä on olemassa ja nämä yritykset ottavat ne parhaimmat asiakkaat, pystyvät toimittamaan vaativampiakin toimituksia ajoissa eli saavat hyväkatteiset hommat, selviävät huonoista ajoista jalat kuivana, ottavat hyvinä aikoina suurimman osan potista, tuottavat parempaa tulosta, saavat houkuteltua hyviä työntekijöitä jne. Myös pieni yritys voi olla tällainen, yleensä se on helpommin ja nopeammin toteutettavissakin pienemmässä yrityksessä johtuen vähäisestä byrokratiasta.

Kaikesta edellä mainitusta huolimatta, tälläkin tarinalla on onnellinen loppu. Parannuspotentiaalia on paljon ja sen esiin kaivaminen on kiinni omasta halusta, halusta aloittaa Jatkuva Parantaminen! Mitäs jos ottaisit meihin pikaisesti yhteyttä niin analysoidaan yhdessä yrityksenne potentiaali, hukkakustannukset ja kyvykkyys ja aloitetaan systemaattinen työ niiden parantamiseksi! Näkyvien tulosten aikaansaamiseksi ei mene kauan ja pian voit markkinoida toimintaasi mainoslauseilla, joiden takaa löytyy mitattavia suureita ja konkreettisia todisteita.

 

Tomi Järvinen, Lean Six Sigma Expert
Business Excellence Finland Oy
tomi.jarvinen (at) erinomainen.fi
puh. 050 569 3197

Back To Top